Commodore 65

Święty Graal informatyki – jak mawia się o nim w branży miał być następcą Amigi, jednocześnie zachowując pełną kompatybilność z Commodore 64, stąd nawiązanie do nazwy. Gdy w 1994 roku Commodore zamykało firmę, prototypy trafiły do wolnej sprzedaży. Szacuje się, że zaledwie od 50 do 200 jednostek C65 znajduje się na rynku.

W komputerze zastosowano procesor CSG 4510 – kompatybilny z MOS 6502, taktowany jednakże z częstotliwością 3,45 MHz. Na pokładzie miał 128 kB pamięci RAM, jednak mogła zostać ona rozszerzona do 8 MB przy użyciu tej samej karty, która była używana w Commodore Amiga 500.

Obudowa komputera podobna do linii C64 i skrzynki z C128, ale z wbudowaną stacją dysków po prawej stronie wystającej nie z boku, ale z przodu, tak, że wylot stacji jest naprzeciw użytkownika, co umożliwiało łatwiejsze manewrowanie dyskietkami.

Grafika komputera generowana była przez CSG4567 (VIC-III), który umożliwiał wyświetlanie wielu trybów graficznych, włącznie z tymi z C64. Tak więc standardowo posiadał 16 kolorów w trybie tekstowym 40×25. Tryb graficzny 320×200 pikseli.Dodatkowe możliwości to: kolorowy tryb graficzny 80×25 (razem z kursywą, pogrubieniem i podkreśleniami) i kilka trybów graficznych. Najsłabszy to 320×200 przy 256 (!) kolorach z palety 4096. Najwyższy stopień to rozdzielczość (w interlace’u) 1280×400 w 4 kolorach. Zawiera także Display Address Translator (DAT), który służy do łatwiejszego kodowania grafiki. Jeden z nowych opcji Displaya jest zdolny do odtwarzania amigowskich formatów IFF. Pełna lista trybów: 320×200 (256 kolorów), 640×200 (256 kolorów), 640×400 (16 kolorów, interlace), 1280×200 (16 kolorów, interlace), 1280×400 (4 kolory, bardzo biedny obraz).

Dźwięk 6- kanałowy generowany przez 2 układy SID. Nie ma osobnego Chipa do sterowania tymi obydwoma SIDami. Każdy SID może wygenerować swój własny dźwięk używając każdego z trzech kanałów. Chip zajmuje się generowaniem dźwięku, nie obciążając procesora. Nie ma żadnego głośnika. Dźwięk jest wysyłany do telewizora/monitora.

Specyfikacja techniczna:
Procesor: CSG [email protected],54 MHz.
Pamięć RAM: 128 kB rozszerzalne do 8 MB.

Pamięć ROM: 128 kB.

Tryby graficzne:
Zgodne z Commodore 64:
320×200 px, 40×25 znaków, 16 kolorów;
Tryby natywne Commodore 65:
320×200, 80×25 znaków, 256 kolorów;
640×200, 80×25 znaków, 256 kolorów;
640×400, 80×25 znaków, 16 kolorów;
1280×200 px, 80×25 znaków, 16 kolorów;
1280×400 px, 80×25 znaków,  4 kolory.

Dźwięk: 2×3 kanały generowany przez układ SID;

Złącza: 2x Port myszy/joysticka, port szeregowy, port użytkownika, port rozszerzeń, złącze zasilania, 2x wyjście chinch audio, wyjście RF, złącze RGBI.
Wymiary: 212x460x56 mm.